Overslaan naar content

Adviseur klachten / Ambtelijk secretaris klachtencommissie

  • Hybride
    • Utrecht, Utrecht, Nederland
  • € 3.972 - € 6.000 per maand
  • Bedrijfsvoering

Functieomschrijving

32 uur per week (bij een voltijd werkweek van 36 uur) | Hybride functie

Na vele jaren van betrokken inzet gaat onze collega binnenkort genieten van een welverdiend pensioen. Daarom zijn wij op zoek naar een nieuwe collega die zijn plek wil innemen als Adviseur klachten / Ambtelijk secretaris van de klachtencommissie.

Ben jij een stevige gesprekspartner met gevoel voor menselijkheid, die klachten ziet als een kans om te leren en te verbeteren? Wil jij bijdragen aan een organisatie waar de stem van de cliënt écht gehoord wordt? Dan zijn wij op zoek naar jou.

Over de afdeling en team
Je komt te werken binnen de afdeling Bedrijfsvoering van Partners voor Jeugd. Deze afdeling is landelijk verantwoordelijk voor ondersteunende diensten en (beleids)processen. Binnen Bedrijfsvoering zorgt het Cliëntbureau voor een kwalitatieve en cliëntgerichte behandeling van klachten, herstelbemiddeling en cliëntparticipatie, geheel in lijn met onze visie ‘Stem van de Cliënt’.

Het Cliëntbureau bestaat uit betrokken professionals die elkaar weten te vinden op inhoud, samenwerken met vertrouwen, kwetsbaarheid durven tonen en humor waarderen. We adviseren en ondersteunen de organisatie zorgen we ervoor dat we leren van de ervaringen van (pleeg)ouders, (pleeg)jongeren en medewerkers, zodat de zorg beter wordt, stap voor stap.

Wat ga je doen

Als Adviseur klachten / Ambtelijk secretaris van de klachtencommissie speel je een sleutelrol in het ontwikkelen, implementeren en borgen van beleid rondom klachtmanagement en herstelbemiddeling. Je zorgt voor een transparant en zorgvuldig proces waarin alle betrokkenen zich gehoord voelen.

Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Je zorgt dat (pleeg)ouders en (pleeg)jongeren zich gehoord voelen en dat hun klacht zorgvuldig wordt getoetst aan wet- en regelgeving.

  • Je geeft ruimte om te delen wat de situatie voor hen heeft betekend.

  • Ontwikkelen, implementeren en evalueren van beleid op het gebied van klachtmanagement en herstelbemiddeling;

  • Begeleiden van de klachtencommissie als ambtelijk secretaris: je bereidt hoorzittingen voor, informeert betrokken partijen en stelt conceptuitspraken op;

  • Organiseren van overlegvergaderingen van de klachtencommissie;

  • Schrijven van jaarverslagen en communiceren hierover met interne en externe stakeholders;

  • Adviseren van bestuur, directie en management over wettelijke verplichtingen en verbeterkansen binnen klachtprocedures;

  • Informeren en adviseren van indieners van klachten en medewerkers van Partners voor Jeugd over het klachtproces, en zo nodig doorverwijzen;

  • Analyseren van signalen en patronen uit klachten en deze vertalen naar voorstellen voor kwaliteitsverbetering;

  • Onderhouden van contact met externe toezichthouders en samenwerkingspartners zoals de Nationale Ombudsman, de Kinderombudsman en Jeugdstem;

  • Organiseren van het afscheid van commissieleden na afloop van hun zittingstermijn en coördineren van de werving van nieuwe leden.

  • Je zorgt dat (pleeg)ouders en (pleeg)jongeren zich gehoord voelen en dat hun klacht zorgvuldig wordt getoetst aan wet- en regelgeving.

  •   Je geeft ruimte om te delen wat de situatie voor hen heeft betekend.

 

Wat breng je mee
Je bent analytisch, zorgvuldig en communicatief sterk, ook in begrijpelijke taal. Je weet complexe situaties helder te duiden en houdt oog voor het cliëntperspectief, terwijl je je bewust bent van het spanningsveld binnen de jeugdbescherming.

Daarnaast neem je mee:

  • Hbo-werk- en denkniveau, bij voorkeur in een juridische of sociale richting;

  • Kennis van relevante wet- en regelgeving, waaronder de Jeugdwet;

  • Ervaring met beleidsontwikkeling, klachtbehandeling of (herstel)bemiddeling;

  • Affiniteit met de doelgroep van William Schrikker Jeugdbescherming & Jeugdreclassering;

  • Beschikbaarheid op maandagen in verband met hoorzittingen in Utrecht;

  • Een woonplaats van waaruit Utrecht met OV goed bereikbaar is;

  • Flexibiliteit om incidenteel buiten reguliere werktijden en op andere locaties te werken.

 

Wat bieden wij

  • Een betekenisvolle en afwisselende functie binnen een deskundig, open en betrokken team;

  • Een dienstverband van 32 uur per week, met de mogelijkheid om hybride te werken;

  • Een salaris conform de cao Jeugdzorg, schaal 11, afhankelijk van kennis en ervaring;

  • Ruimte om je eigen visie en expertise in te brengen binnen een organisatie die continu leert en ontwikkelt.

 

Waarom deze functie

Omdat jij gelooft dat luisteren naar klachten leidt tot herstel, begrip en structurele verbetering.
Omdat jij verschil wilt maken, voor cliënten, voor collega’s en voor de organisatie als geheel.

 

Interesse?

We ontvangen graag jouw cv en motivatie via de sollicitatieknop.

Wil je meer weten over de functie? Neem dan contact op met Harry Helsloot, ambtelijk secretaris klachtencommissie en adviseur klachten, via hhelsloot@pvj.nl of 088-5261438.

Reageren kan tot en met 30 januari 2026.
De eerste gesprekken vinden plaats in Amsterdam op 3, 6 en 10 februari 2026.
De tweede ronde op 17 en 19 februari 2026.

We kijken ernaar uit om kennis met je te maken!

 

Hybride
  • Utrecht, Utrecht, Nederland
€ 3.972 - € 6.000 per maand
Bedrijfsvoering
32 - 32 uur per week

of

Meld je aan voor onze job alert

Staat jouw vacature hier niet bij? Meld je aan voor onze job alert en wees als eerste op de hoogte van nieuwe vacatures bij Partners voor Jeugd!